ІНФОРМАЦІЯ 
 щодо виконання в Новобузькій територіальній громаді плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 3030 року

 

Найменування завдвння

Найменування заходу

Індикатор  виконання заходу

Напрям 1. Фізична безбарєрність

Стратегічна ціль: системи моніторингу і контролю забезпечують застосування норм і стандартів доступності об’єктів фізичного оточення і транспорту

 

1. Розроблення планів забезпечення безбар’єрного простору 

1) Визначення у територіальній громаді відповідальної особи з питань безбар’єрності;  

Розпорядженням  Новобузького міського голови  від 25.05.2023 року № 97 -р  затверджено заходи щодо виконання в Новобузькій територіальній громаді плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, даним розпорядженням визначені відповідальні виконавці.

Рішенням виконавчого комітету Новобузької міської ради  від 27.11.2024 року № 345  затверджено Положення про Раду безбар’єрності  Новобузької міської територіальної громади  та затверджено склад Ради безбар’єрності 

2) розроблення планів заходів із впровадження  безбар’єрного простору, або, у разі розроблення планів відновлення та розвитку громади, включення до них окремого розділу про створення безбар’єрного  простору

Розпорядженням  Новобузького міського голови  від 25.05.2023 року № 97 -р  затверджено заходи щодо виконання в Новобузькій територіальній громаді плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.

Питання доступності та створення безбар’єрного простору для Новобузької міської ради є пріоритетними тому вони включенні в стратегічні документи міської ради, а саме:

- до Плану відновлення і розвитку Новобузької міської територіальної громади:

Пріорітетний напрямок 2. «Відновлення об’єктів соціальної інфраструктури».

- до Стратегії розвитку Новобузької міської територіальної громади на 2025-2027 р.р.

Стратегічна ціль 3. Розвинута та дружня до довкілля інфраструктура забезпечує усім мешканцям комфорт, безпечний та доступний громадський простір

2.Збір і поширення  достовірної інформації про доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення центрів надання адміністративних послуг, молодіжних центрів та закладів культури

1) Проведення щоквартального моніторингу облаштування приміщень центрів надання адміністративних послуг з урахуванням потреб мало мобільних груп населення, зокрема осіб з інвалідністю

Центр надання адміністративних послуг міської ради знаходиться в адмінбудівлі міської ради по площі Свободи, 42, будівля облаштована пандусом та має кнопку виклику спеціалістів. Адмінбудівлю міської ради по вул. Патріотів № 1 облаштовано механізмом для підйому маломобільних груп населення та кнопкою виклику. В закладах культури створений безперешкодний доступ мало мобільних груп населення шляхом облаштування пандусів, кнопок виклику.

 

Стратегічна ціль: об’єкти фізичного оточення і транспортна система створюються та оновлюються відповідно до сучасних стандартів доступності

1. Пристосування головних входів і приміщень будівель  органів виконавчої влади, центрів надання адміністративних послуг для використання мало мобільними групами населення, зокрема, особами з інвалідністю

1) Проведення відповідних будівельних/ремонтних робіт; 

Головні входи та приміщення будівель органів виконавчої влади, ЦНАПи, сервісний центр Новобузького відділення Пенсійного Фонду пристосованні для використання мало мобільними групами населення, зокрема особами з інвалідністю. Для зручності громадян в ЦНАПі існує телефон гарячої лінії, за яким при потребі можна скористуватися та отримати відповідну консультацію.

 

2) встановлення інформаційних знаків про наявність та розташування  входів (виходів) для осіб з інвалідністю

 

В сервісному центрі Новобузького відділення Пенсійного Фонду встановлені інформаційні знаки про наявність та розташування входів (виходів) для осіб з інвалідністю.

Під час реконструкції або проведення ремонтних робіт проектно-кошторисна документація готується з урахуванням потреб мало мобільних груп населення. Протягом 2023-2024 років в приміщеннях соціальної сфери створювались простори соціальної адаптації, мультимедійний простір, кризова кімната для постраждалих від домашнього насильства, усі вони об лаштовані відповідно до потреб осіб з інвалідністю, а саме об лаштовані пандусами, вбиральні та душові кімнати об лаштовані поручнями, також є в наявності тактильні таблички з шрифтом брайля.

 

2. Забезпечення функціонування системи цивільного захисту  і безпеки мало мобільних груп населення, зокрема, осіб з інвалідністю, в умовах воєнного чи надзвичайного стану

1) Облаштування споруд цивільного захисту засобами, що забезпечують їх доступність для мало мобільних груп населення, зокрема, осіб з інвалідністю, в умовах воєнного чи надзвичайного стану

 

 

Відділ житлово-комунального господарства, благоустрою, розвитку інфраструктури та комунальної власності,  відділ з питань містобудування, архітектури будівництва та цивільного захисту виконавчого апарату Новобузької міської ради. 

Об’єкти укриття або тимчасового перебування людей які є на території громади розташовані в існуючих будівлях, де забезпечено доступ для осіб з ОФМ за рахунок встановлення пандусів, понижених бордюрів або пандусів з механічним пристроєм.

 

3. Надання рекомендацій для комунальних установ, які надають  тимчасове проживання щодо  пристосування тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення  (тимчасового  проживання та обслуговування) населення, для мало мобільних груп населення, забезпечення пристосування таких споруд.

1) Розробити рекомендації для комунальних установ, які надають тимчасове проживання  щодо пристосування  тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення (тимчасового  проживання та обслуговування) населення, для можливості користування  ними особами з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення;

В громаді житловий фонд тимчасового проживання відсутній.

 

2) забезпечення пристосування тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення (тимчасового проживання та обслуговування) населення, для маломобільних груп населення (у разі можливості).

В громаді житловий фонд тимчасового проживання відсутній.

 

4.Поліпшення умов безперешкодного доступу всіх груп населення, зокрема, молоді зі стійкими порушеннями повсякденного  функціонування, до об’єктів фізичного оточення

1) Забезпечення доступності частини приміщень молодіжних центрів для молоді зі стійкими порушеннями повсякденного функціонування.

Забезпечено безперешкодний доступ до приміщень молодіжних центрів для молоді зі стійкими порушеннями повсякденного функціонування.

 

5.Забезпечення доступності будівель і приміщень закладів освіти для мало мобільних груп населення  із забезпеченнями універсального дизайну та розумового пристосування

1) Вжиття заходів за результатами моніторингу для забезпечення доступності закладів освіти усіх рівнів для мало мобільних груп населення

Всі заклади освіти забезпечено засобами для осіб З ОМФ, в кімнатах гігієни встановлені вбиральні для такої категорії з відповідними вимогами.

Стратегічна ціль: фахівці у сфері містобудування, архітектури і транспорту та представники громадськості володіють необхідними знаннями і навичками та застосовують норми і стандарти щодо фізичної безбар’єрності

1. Забезпечення впровадження формування компетенцій  службовців органів місцевого самоврядування та працівників транспорту з питань забезпечення безбар’єрного простору

1) Забезпечення навчання персоналу задіяного в перевезенні пасажирів щодо засобів забезпечення доступності під час надання транспортних послуг

Перевезення пасажирів по місту здійснює КП Комунальник» Керівником установи постійно проводиться роз’яснювальна робота щодо дій водіїв в разі виявлення пасажирів з ОФМ .

 

Напрям 2

Стратегічна ціль: інформація, необхідна для задоволення щоденних потреб громадян, є доступною та актуальною

1. Підвищення рівня інформаційної обізнаності ветеранів та членів їх сімей щодо забезпечення їх прав.

1) Розміщення інформації про спектр послуг для ветеранів на бігбордах.

Сектором з питань засобів масової інформації, зв’язків з громадськістю та роботи з правоохоронними органами постійно проводиться робота, щодо наповнення сайту Ново бузької міської ради інформацією для ветеранів та ветеранок про спектр послуг, який вони можуть отримати. Також  у розділах відділу соціального захисту населення та ЦНАПу  постійно поновлюється інформація про послуги якими можуть скористатись ветерани та ветерани у тому числі і адміністративні послуги.

В адмінприміщеннях міської ради, відділу соціального захисту населення, ЦНАПу, бібліотеках, комунальних установах надавачів соціальних послуг та лікарень за сприяння сектору з питань засобів масової інформації, зв’язків з громадськістю та роботи з правоохоронними органами розміщуються друковані  інформаційні плакати, та буклети із зазначенням спектру послуг, якими можуть скористатись ветерани та ветерани, всього було розміщено більше 20 плакатів.

2. Проведення інформаційної кампанії «України без бар’єрів».

1) Забезпечення проведення інформаційно-просвітницької кампанії «України без бар’єрів»;

На виконання рекомендацій Міністерства культури та інформаційної політики України сектором з питань засобів масової інформації, зв’язків з громадськістю та роботи з правоохоронними органами,реалізується проект «Україна без бар’єрів», завдання які ставить сектор це популяризувати у суспільстві культуру безбар’єрності, підвищіти обізнаність мало мобільних груп населення.

2) забезпечення координації відповідальних виконавців під час  проведення інформаційно-просвітницької кампанії «України без бар’єрів»;

За ініціативи  Першої леді України Олени Зеленської на сайті міської ради розміщувались ролики освітнього серіалу «Безбар’єрна грамотність» також посадові особи та працівники ОМС переглянули дані відеоролики. На сайті міської ради було розміщено три відеоролика.

Напрям 3. Цифрова безбарєрність

Стратегічна ціль; швидкісний Інтернет та засоби доступу доступні для всіх

1.Забезпечення необхідним програмним забезпеченням та засобами доступу до Інтернету осіб з інвалідністю, закладів освіти та культури, а також бібліотек та інших центрів у межах населених пунктів

1) Забезпечення бібліотек комп’ютерними тифлокомплексами;

Мережа шкільних бібліотек у 2023-2024 року становить 6 одиниць. Бібліотеки Ліцею Новобузької міської ради, Новобузького ліцею № 1, Новобузького ліцею № 7, Новобузького ліцею № 10, Новобузької гімназії № 4, Новодмитрівського ліцею обладнані комп’ютерної технікою ( ноутбук, ПК) та забезпечені засобами доступу до мережі Інтернет швикістю 30-100 Мб/с.  У  зв’язку із відсутністю здобувачів освіти із вадами зору комп’ютерні тифлокомплекси не встановлені.

2) забезпечення бібліотек засобами доступу до Інтернету

Напрям 4. Суспільна та громадська безбар’єрність

Стратегічна ціль: різні групи населення користуються рівними правами та можливостями для соціального залучення та громадської участі

1. Створення умов для вдосконалення сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

1) розроблення механізмів стимулювання розвитку сімейних форм виховання;

Службою у справах дітей Новобузької міської ради вживаються вичерпні заходи  щодо своєчасного виявлення  дітей, які внаслідок збройної агресії російської федерації чи з інших причин позбавлені батьківського піклування або осиротіли, надання їм відповідного правового статусу, взяття їх на облік та влаштування до сімейних форм виховання. Станом на 01.12.2024 року на первинному обліку перебуває 42 дитини-сироти та дитини позбавлені батьківського піклування, з них: 33 дитини влаштовано під опіку (піклування), 1 дитина влаштована в прийомну сім’ю, 3 дітей виховуються в ДБСТ, 4 виховуються в інтернатному закладі, 1 дитина навчаються у професійно – технічних  училищах. Протягом 2024 року на первинний облік поставлено 13 дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них:  12 дітей влаштовано під опіку, відносно 1 дитини встановлено батьківство.

У 2024 році створено 1 прийомну сім’ю,  в яку влаштовано 2 дітей, позбавлених батьківського піклування. Та в 1 діючу прийомну сім’ю довлаштовано 3 дітей – сиріт. Протягом листопада 2024 року службою у справах дітей підготовлено та направлено пакет документів до Миколаївського обласного центру соціальних служб на 1 кандидата у патронатні вихователі для включення на  навчання для кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі, потенційні опікуни, піклувальники, усиновителі, патронатні вихователі.

Для популяризації сімейних форм виховання службою у справах дітей постійно публікуються матеріали на сайті Новобузької міської ради з одночасним поширенням у соціальних мережах  та у телеграм каналі Новобузької міської ради, які направлені на ознайомлення жителів громади з існуючими формами сімейного  виховання.

Протягом 2024 року опубліковано 8 статтей та 2 відеоролика на сайті громади та у соціальних мережах.

07.06.2024 року проведено груповий захід серед працівників бюджетної сфери з залученням батьків - вихователів дитячих будинків сімейного типу, які функціонують у Новобузькій громаді для обміну досвідом та популяризації сімейних форм виховання.

25.11.2024  службою у справах дітей з метою популяризації послуги патронату для дитини та пошуку кандидатів у патронатні вихователі,  проведено зустріч  “Патронат над дітьми” серед   мешканців Новобузької громади,   де   учасники заходу дізнались що таке патронат над дитиною, хто такий патронатний вихователь, їх основні завдання та цілі, що потрібно зробити для створення патронатної сім’ї, і які діти можуть бути до неї влаштовані.

2) проведення інформаційно-просвітницьких кампаній з популяризації сімейних форм виховання дітей – сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування;

3) забезпечення розвитку сімейних форм виховання, проведення із залученням регіональних та місцевих засобів масової інформації, інформаційної кампанії з питань влаштування дітей до сімейних форм виховання

Стратегічна ціль: держава сприяє підвищенню рівня здоров’я забезпеченню фізичної активності населення

1. Забезпечення розвитку гендерного чутливого простору в закладах охорони здоров’я, розширення застосування підходів, дружніх до сімей з дітьми та мало мобільних груп населення.

1) Врахування підходів гендерної чутливості, дружності до сімей з дітьми та мало мобільних груп населення під час будівництва, реконструкції закладів охорони здоров’я;

Для підвищення рівня здоров’я та забезпечення фізичної активності населення з метою забезпечення  розвитку гендерного чутливого простору в КНП «Новобузька багатопрофільна лікарня» Новобузької міської ради в травні 2024 року був підготовлений проект реконструкції поліклінічного відділення з встановлення нового ліфтового обладнання для сімей з дітьми та мало мобільних груп населення. В жовтні 2о24 року на виділені кошти міської ради(рішення сесії від 27.10.2024 р.) була проведена тендерна процедура закупівлі ліфтового обладнання, яке сприяє розвитку гендерної чутливості, дружності до сімей з дітьми та мало мобільних груп населення. Процедура не відбулась в зв’язку із скороченими термінами поставки та закупівлі ліфтового обладнання, процедуру перенесено на січень-лютий  2025 року;

До всіх приміщень амбулаторій та пунктів здоров’я створений безперешкодний доступ мало мобільних груп населення шляхом облаштування пандусів, кнопок виклику. Для прийому даних пацієнтів на І-му поверсі поліклінічного відділення виділено кабінет № 8;

У разі звернення пацієнта з порушенням слухового апарату застосовується спілкування з використанням послуги перекладу жестовою мовою «ГО «Українське товариство глухих»»

2) збільшення чисельності дітей, які мають порушення розвитку або в яких існує ризик виникнення таких порушень, яким надається послуга раннього втручання в закладах охорони здоров’я за принципом раннього виявлення таких дітей.

Завдяки якісній та злагодженій роботі педіатричної, неонатальної та акушерсько-гінекологічної служби в КНП «Новобузька багатопрофільна лікарня» чисельність дітей, які мають порушення розвитку або в яких існує ризик значно зменшилась. Під час медоглядів лікарями всіх ланок виявляються діти, які мають порушення розвитку або які мають ризик виникнення порушень розвитку та проводиться динамічне спостереження таких дітей;

 

2.

1) Розроблення за результатами визначення потреб населення  в послузі раннього втручання заходів щодо утворення відділень раннього втручання на базі діючої мережі закладів з урахуванням фінансових можливостей

Розпорядженням Новобузького міського голови від 31.03.2023 № 66-р затверджено План заходів щодо реалізації Концепції створення та розвитку системи раннього втручання на період до 2026 року у Новобузькій міській раді;

Щорічно перед навчальним роком діти проходять медичний огляд, з метою виявлення дітей, які мають порушення розвитку для застосування системи раннього втручання метою якого є зниження рівня інституціалізації дітей у ранньому віці та інвалідизації дітей.

У закладах освіти Новобузької громади, в яких впроваджено інклюзивне навчання та функціонує педагогічний патронаж для дітей з особливими освітніми потребами  працюють команди психолого-педагогічного супроводу, до складу яких обов’язково входять батьки або законні представники дитини.

Завдання Команди :

  • розробка індивідуальної програми розвитку для кожної дитини з ООП;

  • визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;

  • надання методичної підтримки педагогічним працівникам;

  • консультативна робота з батьками;

  • проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення порушення прав дитини, формування дружнього ставлення до дітей з ООП;

  • захист прав осіб з ООП .

Основними принципами роботи Команди є:

  • повага до особистості та опора на позитивні якості дитини з особливими освітніми потребами;

  • всебічне вивчення особистості дитини, організація ефективної допомоги і психолого-педагогічої підтримки, відстеження динаміки її розвитку з метою успішного навчання і подальшої соціальної адаптації;

  • конфіденційність та дотримання етичних принципів учасниками Команди супроводу. –

  • активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до участі в супроводі дитини в освітньому процесі.

Під час засідань Команди батьки , окрім інформації організації освітнього процесу для їх дітей, проходять просвітницьких всеобуч за принципом сімейно центрованої послуги. Батьків (або опікунів) дитини навчають, як прийняти особливості дитини і створити умови, що максимально сприятимуть її розвитку.

Стратегічна ціль: держава сприяє підвищенню рівня захисту жінок та чоловіків, хлопчиків та дівчат, зокрема осіб з інвалідністю, від насильства в умовах збройного конфлікту

1.Забезпечення перегляду наявних процедур розгляду справ та надання допомоги постраждалим від усіх форм насильства з метою привернення з метою приведення у відповідність з найкращими світовими практиками та уникнення ре травматизації.

1) Проведення гендерно чутливих інформаційно-просвітницьких заходів для формування в суспільстві нульової толерантності до насильства та експлуатації.

Щороку відповідно до розпорядження Новобузького міського голови та на виконання Наказу Міністерства соціальної політики України «Про затвердження рекомендацій щодо проведення щорічної акції «16 днів проти насильства» від 17.09.2012 року № 581,  з метою формування суспільства вільного від насильства та експлуатації та за ініціативи відділу соціального захисту населення виконавчого комітету міської ради з 25 листопада до 10 грудня в громаді проводиться акція «16 днів проти насильства»

Напрямок 5. Освітня безбарєрність

Стратегічна ціль: освітні потреби дорослих, молоді та дітей забезпеченні якісною освітою протягом життя

1 .Забезпечення підвищення рівня якості надання освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти

1) Забезпечення функціонування мережі спеціальних класів відповідно до потреб громади.

У зв’язку із відсутністю необхідної  кількості здобувачів освіти з особливими освітніми потребами відповідно до наказу МОН № 1224 від 09.12.2010 р.  «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах» спеціальні класи у закладах освіти Новобузької громади відсутні.

1.Забезпечення розвитку мережі та підтримка інклюзивно-ресурсних центрів.

1)Здійснення заходів щодо відновлення мережі інклюзивно-ресурсних центрів;

Станом на грудень 2024 року в Новобузькій територіальній громаді функціонує один інклюзивно-ресурсний центр у змішаному режимі згідно рішення Новобузької міської ради Миколаївської області виконавчого комітету від 20 лютого 2024 року № 73 «Про надання дозволу КУ «Новобузький інклюзивно-ресурсний центр» НМР перейти на змішаний режим роботи».

2)  Продовження навчання фахівців інклюзивно-ресурсних центрів сучасним практикам впровадження інклюзивної освіти;

Кожен фахівець інклюзивно-ресурсного центру зобов’язаний підвищувати свій професійний рівень та педагогічну майстерність, підвищувати кваліфікацію – тобто опановувати нові та вдосконалювати раніше набуті компетентності в межах своєї професійної діяльності або галузі знань (частина 2, статті 54 та частина 6 статті 18 Закону України “Про освіту” ). Всі 5 фахівців Новобузького інклюзивно-ресурсного центру протягом 2024 року пройшли курси підвищення кваліфікації на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та отримали сертифікати на 30 годин, що засвідчує успішне проходження підвищення кваліфікації.

3) забезпечення інклюзивно-ресурсних центрів методичними матеріалами та обладнанням;

Новобузький інклюзивно-ресурсний центр розміщений на першому поверсі де встановлено кнопку виклику та інформаційні вказівники (піктограми).
 
Обладнано кабінети директора, фахівця (консультанта)  дефектолога, фахівця (консультанта) практичного  психолога, 2 кабінети фахівців (консультантів) логопедів, залу для занять з лікувальної фізкультури. ІРЦ забезпечений меблями для спеціалістів та дітей, мультимедійним обладнанням (проектор із інтерактивним модулем, дошка); комп’ютерним обладнанням (планшети, багатофункціональні пристрої, ламінатори, ноутбуки); додатковим обладнанням (магнітно-маркерні дошки, килими, стенди), дидактични матеріалом (дидактичні іграшки, м’ячі-фітболи, пісочниця, набір кінетичного піску) та спеціальне обладнання (шведська стінка, мат, сухий басейн, бруси реабілітаційні, модульна доріжка, стерилізатор, логопедичні зонди, кушетка масажна). Всі дидактичні матеріали та спеціальне обладнання потребує постійного оновлення так як швидко приходить в неналежний стан.

4) забезпечення інклюзивно-ресурсних центрів достатньою кількістю кваліфікованих фахівців;

Згідно штатного розпису КУ «Новобузький інклюзивно-ресурсний центр» НМР станом на грудень 2024 року становить 7 одиниць педагогічних працівників.

5) забезпечення співпраці фахівців інклюзивно-ресурсних центрів та закладів освіти

В рамках державної політики щодо створення комплексної всебічної підтримки дітей з особливими освітніми фахівці Новобузького ІРЦ надають першочергову підтримку дітям та їхнім сім'ям. Допомагають батькам знайти правильні орієнтири розвитку особливої дитини. В ньому працюють: фахівець (консультант) практичні психологи, фахівці (консультанти) логопеди, фахівець (консультант) дефектолог, фахівець (консультант) реабілітолог. Робота інклюзивно-ресурсного центру здійснюється в кількох напрямках:  - консультативна допомога сім'ям, які виховують особливих дітей, комплексна оцінка дітей з використанням міжнародних стандартизованих методик - допомога закладам освіти в складанні та реалізації Індивідуальної програми розвитку особливої дитини.  В рамках роботи з сім'ями фахівці інклюзивно-ресурсних центрів надають консультативну допомогу. Та, за згоди батьків, здійснюють комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, визначають її досягнення та напрямки корекційно-розвиткової роботи.  В закладах освіти фахівці інклюзивно-ресурсних центрів здійснюють інформаційно-просвітницьку роботу серед педагогів та батьків. Їхня мета - сформувати вміння спостерігати за розвитком та діяльністю дітей у відповідності до вікових показників з раннього віку. Також привернути увагу до можливих ризиків у психофізичному розвитку кожної дитини. Фахівці акцентують увагу на необхідності своєчасної оцінки стану розвитку дитини, якщо виникають труднощі у засвоєнні навчального матеріалу.  На етапі співпраці із педагогами закладів освіти - вони надають методичну допомогу у виборі методів та прийомів навчання з урахуванням потенційних можливостей дитини. Найбільш корисний і доступний ресурс, яким володіють педагоги - співпраця між фахівцями. Наприклад, фахівці інклюзивно-ресурсного центру виконують роль наставників у наданні корекційно-розвиткових послуг. А також  залучені до  програм підвищення кваліфікації педагогів. На базі Новобузького інклюзивно-ресурсного центру є різноманітне спеціальне обладнання для надання додаткової підтримки з фізичного та психологічного розвитку дітей. Це дає  можливість дітям отримати додаткові реабілітаційні заходи поза межами школи. Потужним ресурсом для школи є співпраця з обласним центром психологічної служби системи освіти. Цінною для закладів освіти є організація навчальних тренінгів, семінарів, засідання круглих столів, вебінарів. Під час них напрацьовуються прийоми для ефективної взаємодії різних педагогів для надання додаткових послуг. Вцілому психологи покликані забезпечувати психологічну підтримку батьків, аби вони були впевненими та прагнули долати життєві труднощі. Таким чином, встановлені партнерські взаємовідносини закладів освіти з Інклюзивно- ресурсним центром створює підґрунтя для забезпечення ефективного психолого-педагогічного супроводу.  Що в свою чергу сприяє розвитку потенційних можливостей дітей з особливим освітніми потребами.