В Мінінфраструктури під головуванням заступника Міністра з питань європейської інтеграції Н.Форсюк відбулася нарада щодо врегулювання питання габаритно-вагового контролю (ГВК) в населених пунктах. Асоціацію міст України представляли Виконавчий директор АМУ О.Слобожан та експерт з місцевого економічного розвитку Д.Серебрянська. У заході взяли участь директори профільних департаментів та директоратів Мінінфраструктури, голова Укртрансбезпеки О.Погорілий, директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА В.Осипов та ін. Також, на запрошення АМУ, до заходу долучилися міські, селищні голови, начальники департаментів транспорту від м.Миколаїв, м.Одеса, м.Дніпро, м.Южне, м.Вознесенськ, Лановецької ОТГ, Баранівської ОТГ.

На нараді були обговорені два важливих питання:

1. Проєкт постанови Кабміну “Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні”.

У чому проблема? Критичною проблемою для муніципалітетів, на території яких знаходяться морські порти, кар'єри, зерносховища тощо, є те, що через велике транспортне навантаження, дороги, мости швидко зношуються. ГВК мають право здійснювати інспектори Укртрансбезпеки, органи місцевого самоврядування не мають таких повноважень. Відповідно, плата за проїзд такими автомобільними перевізниками та штрафи за порушення проїзду надходять у державний бюджет.

Встановлення зважувальних засобів на дорогах потрібне не лише задля наповнення місцевих бюджетів такими доходами, а й для захисту доріг від великого навантаження. А це вже, по суті, є “інвестицією” у збереження дорожньої інфраструктури.

Що пропонує Мінінфрастурктури? Міністерство пропонує внести зміни до постанови Кабміну від 27.06. 2007р. №879, які передбачають:

надання права комунальним підприємствам здійснювати організацію та проводити роботу із зважування транспортних засобів (забезпечувати роботу пунктів ГВК);

- новий механізм вимірювання габаритно-вагових параметрів транспортних засобів у муніципалітетах: працівники комунальних підприємств в режимі реального часу інформують Укртрансбезпеки та органи місцевого самоврядування щодо марки транспортного засобу, номерних знаків і габаритно-вагових параметрів. Органи місцевого самоврядування приймають рішення щодо обмеження або заборони руху транспортних засобів, габарити та вага яких перевищують норми, а Укртрансбезпеки — притягують винних до відповідальності.

Яка позиція Асоціації міст України? За словами О.Слобожана, на сьогодні важливо запровадити такий механізм регулювання ГВК, який би сприяв збереженню дорожньої інфраструктури муніципалітетів. Але цей механізм повинен бути правом, а не обов'язком. Адже організація роботи пунктів ГВК є дороговартісною і непосильною для невеликих міст. Тому органи місцевого самоврядування мають оцінити ситуацію із обсягом навантаження на дороги та прийняти зважене рішення.

Учасники від муніципалітетів виступили із зауваженнями і пропозиціями, які, в основному, стосувалися не до кінця зрозумілого механізму вимірювання працівниками комунальних підприємств габаритно-вагових параметрів транспортних засобів. Також вони зауважили на необхідності внесення змін до нормативно-правових актів щодо зарахування до місцевих бюджетів плати за проїзд габаритно-вагових транспортних засобів та штрафів за порушення проїзду.

Який результат обговорення? Представники Міністерства наголосили на тому, що обговорювані повноваження не матимуть для органів місцевого самоврядування обов'язкового характеру. І погодилися, що проєкт акту необхідно доопрацювати в частині зарахування вищезазначених надходжень до місцевих бюджетів. Також учасники домовилися про необхідність організації зустрічі органів місцевого самоврядування з представниками Укртрансбезпеки для того, щоб детально обговорити механізм проведення ГВК на місцевому рівні.

Н.Форсюк зазначила, що, за підтримки АМУ, Міністерство звернеться до Європейського інвестиційного банку щодо можливості отримання кредитних коштів на закупівлю органами місцевого самоврядування засобів для вимірювання транспортних засобів.

2. Проєкт Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” щодо організації пасажирських перевезень на автомобільному транспорті.

Законопроєктом пропонується застосувати різний підхід у відборі автоперевізників для роботи на міських і приміських маршрутах - для органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Так, для органів місцевого самоврядування передбачається здійснення порядку такого відбору шляхом закупівлі послуг за процедурою встановлення законодавством про публічні закупівлі. А для органів державної влади — визначення автомобільного перевізника на міжміському внутрішньообласному та міжміському і приміському міжобласному маршрутах у порядку, встановленому Кабміном (детальніше - тут).

О.Слобожан зазначив, що такий підхід створить різні правила гри та, відповідно, нерівні умови діяльності для органів влади різних рівнів. Крім того, не всі громади готові перейти на відбір автоперевізників через систему Прозоро. Практика застосування цього інструменту показує, що, через подання скарги учасниками торгів, закупівля може бути призупинена. Це створить транспортний колапс на території муніципалітетів і призведе до суспільного невдоволення.

Міністерство погодилося із позицією Асоціації міст України та доопрацює законопроєкт у частині передбачення двох (на вибір органів місцевого самоврядування) механізмів відбору автоперевізників на місцевому рівні — через систему публічних закупівель і на конкурсній основі.