На порядку денному впровадження земельної реформи
Найважливішими завданнями земельної реформи є упорядкування ринку землі, унеможливлення корупційних схем у земельних відносинах, врегулювання земельних відносин у сфері землеустрою, і головне – стабільний розвиток економіки держави.
Миколаївська область має потужний земельний потенціал.
Тільки в користуванні 200,1 тис власників земельних часток (паїв) знаходиться 1,3 млн га сільськогосподарських угідь, що становить 65% від їх загальної площі області (2,0 млн га).
Мораторій на продаж землі, котрий існував десятиліттями, сформував тіньовий ринок, низьку продуктивність фермерства, розкрадання землі через схеми, корупцію на ринку землі та зубожілі села.
З метою врегулювання негативних факторів використання земель, Верховною Радою України 31.03.2020 прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення», з набранням чинності з 01 липня 2021 року.
Нагадуємо, що за основними положеннями законодавчого акта набувати право власності на землі сільськогосподарського призначення мають право лише держава, територіальні громади, громадяни України, а також юридичні особи, засновані виключно громадянами України (до 2024 року – лише держава, громади та громадяни). Максимальна кількість земель «в одних руках» (крім держави та територіальної громади) – 10000 га.
З 1 липня 2021 року до 2024 року землі сільськогосподарського призначення зможуть набути тільки фізичні особи, що є громадянами України, при цьому максимальний розмір земельної ділянки, встановлений законодавством – 100 га на людину.
Це не поширюється на земельні ділянки, набуті у власність до набрання чинності законом.
Банки можуть набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, але протягом 2 років зобов’язані їх відчужити на земельних торгах.
У разі порушення вимог щодо суб’єктного складу набувачів права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, земельні ділянки підлягають конфіскації.
До 2030 року ціна продажу «пайових» земельних ділянок сільськогосподарського призначення не може бути меншою від їх нормативної грошової оцінки.
Земельна реформа направлена на вирішення питань:
децентралізація – державні землі переходять у повноцінне розпорядження громад (передано в комунальну власність територіальних громад Миколаївської області 182,5 тис. га земель сільськогосподарського призначення державної власності);
дерегуляція землеустрою – спрощення та поліпшення процедур у сфері земельних відносин (усунення Держгеокадастру від управління землями);
впровадження переважного права – у орендаря з’явиться переважне право на придбання земельних ділянок;
просторове планування – комплексне планування територій громад та створення умов для інвестицій;
прозорість системи – забезпечення публічності та відкритості інформації про землю та ресурси;
електронні земельні торги – чесний та відкритий спосіб торгів на аукціонах;
подолання корупції та земельного рейдерства.
Чого очікувати від запровадження земельної реформи:
залучення інвестицій в сільське господарство;
розвиток та підтримку соціальної інфраструктури села;
збільшення податкових надходжень до бюджетів територіальних громад;
розвиток фермерства та дрібного агровиробництва;
покращення добробуту сільського населення.Для подальшого впровадження земельної реформи ще необхідно прийняти низку законодавчих актів, а саме:
законопроєкт № 2194, без якого земельну реформу неможливо реалізувати. Документ удосконалює систему управління та дерегуляції у сфері земельних відносин. Передбачає передачу державних сільгоспземель у комунальну власність, а функції контролю у земельній сфері – місцевим органам влади. Водночас проєкт спрямований на дерегуляцію землеустрою та усунення корупційних ризиків у земельній сфері;
законопроєкт № 2195 про земельні електронні аукціони. Удосконалює процедуру проведення електронних земельних торгів, щоб зробити їх відкритими та доступними для всіх. Земельні ділянки державної та комунальної власності передаватимуться в оренду виключно через публічні конкурентні торги;
законопроєкт № 3205-2 про Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві. Документ покликаний підтримати малі та середні суб’єкти підприємництва в отриманні дешевих кредитів;
законопроєкт № 3012-2 щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Створює умови для приватизації неефективних державних сільськогосподарських підприємств і забезпечує селян правами на земельні ділянки.
Миколаївська обласна державна адміністрація та департамент агропромислового розвитку облдержадміністрації сприяє координації місцевих територіальних органів щодо впровадження земельної реформи.