https://expertcentr.com.ua/wp-content/uploads/2019/09/5854big-1024x614.jpg

 

Населення Баштанського району забезпечується водопостачанням за рахунок поверхневих та підземних вод (свердловини). За результатами аналізустану водопостачання на території  району  в якості джерел централізованого водопостачання населених пунктів  використовуються  свердловини (або артезіанські свердловини). Під час здійснення державного нагляду(контролю)суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері забезпечення населення питною водою,виявлено порушення вимог санітарного законодавства стосовно відсутності розроблених та погоджених проектів зон санітарної охорони(далі-ЗСО)джерел водопостачання.

Кожна свердловина є фактичними «воротами» до підземних вод, через якіможевідбуватисяїхзабруднення,якмікробіологічнимитакіхімічнимичинниками,щопризводитьдопогіршенняякостіпідземнихвод.Зметоюзабезпеченнясанітарно-епідеміологічноїбезпекитаохорониводозаборіввідвипадкового або навмисного забруднення джерел водопостачання (свердловин),незалежно від форм власності або відомчої підпорядкованості встановлюютьсяЗСО,длязабезпеченняособливогорежимуохоронивод,щопередбаченоЗаконом України «Про питну воду та питне водопостачання»( далі ЗУ «Про питну воду»),Воднимкодексом України,Земельним кодексомУкраїни.

ПравовийрежимвмежахЗСОвизначаєтьсяпостановоюКабінетуМіністрівУкраїнивід11.12.1998№ 2024,відповіднодостатті93ВодногокодексуУкраїни.

Керуючисьстаттею93ВодногокодексуУкраїни,межіЗСО воднихоб’єктіввстановлюютьсяорганамимісцевогосамоврядуванняна  їхтериторіїзапогодженнямздержавнимиорганамиземельнихресурсів,територіальними органами Держпродспоживслужби, охорони навколишньогоприродного середовища,водногогосподарстватагеології.

Уразі розташування ЗСО на територіях двох і більше областей їх межівстановлюються Кабінетом Міністрів України за поданням МінрегіонутазапогодженнямДержпродспоживслужби,Мінекоенерго,Держгеокадастром,Держводагентством,Держгеонадрамитавідповіднимиорганамимісцевогосамоврядування.

Усі водозабори повинні мати обладнання для систематичного контролювідповідностіоб’ємуфактичноїподачіводипроектнійпотужностіводозаборутадозволина спеціальне водокористування.

Основна мета зон санітарної охорони – охорона джерела водопостачаннявідзабруднення.РозробкапроектузонсанітарноїохоронипроводитьсянаосновідіючихДержавнихбудівельнихнормУкраїни(ДБНВ.2.5-74:2013Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди.).

Вониорганізовуютьсявскладі3поясів:

  • Іпояс(суворогорежиму),якийвключаєтериторіюрозташування водозабірних споруд, майданчиків всіх водопровідних споруд іводопідвідного каналу;

Другий і третій пояси (обмежень і спостережень), які включаютьтериторію,якапризначаєтьсядляохорониджерелводопостачаннявідзабруднення.

  •  ІІ пояс - зона обмежень, що охоплює територію, в межахякої може здійснюватись бактеріальне забруднення підземних вод;
  • ІІІ пояс -зона спостережень на території, в межах якої може статисьхімічне забруднення  підземних  вод.

Дляводопровіднихспоруд,розташованихпозадругимпоясомЗСО,атакож для санітарної охорони водоводів передбачають санітарно-захисні смуги.УкожномузтрьохпоясівЗСО,атакожумежахсанітарно-захисноїсмуги,відповіднодоїхпризначення,слідвстановлюватиспеціальнийрежимтавизначатикомплексзаходів,спрямованихнанедопущенняпогіршенняякостіводи,відповіднодовимогДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди».

Проект зон санітарної охорони передбачає комплекс заходів, спрямованихдлязахистувідзабруднення всієїобластіживленняводоносногогоризонту.

Однак,першочерговийінайсуворішийкомплексохороннихзаходівнеобхіднийбезпосередньонаділянкахвикористанняпідземнихводдлягосподарсько-питноговодопостачання,оскількизабрудненняпоблизуводозабору може швидко вплинути на якість води, яка відбирається, порушитиумовиводозабезпеченняі викликатиінші небажані наслідки.

Згідно з вимогами розділу 15 «Зони санітарної охорони»ДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди»,межіпершого поясу ЗСО підземних джерел водопостачання слід встановлювати відодиночноїводозабірноїспоруди(свердловина,шахтнийколодязь,каптажтощо),абовідкрайніхводозабірнихспоруд,розташованихугрупі,навідстані:длязахищенихводоноснихгоризонтів -30м; длянедостатньо захищених–50 м.

ТериторіяпершогопоясуЗСОповиннабутиспланованадлявідводуповерхневого стоку за її межі, озеленена, огороджена і забезпечена постійноюохороною. Оголовок свердловини повинен бути розташований в герметичномупавільйоні, який надійно захищає свердловину від зовнішнього забруднення тадоступу сторонніх осіб. В обов’язковому порядку свердловина повинна бутиобладнанаводозабірнимкраномдляможливоговідборуводизметоюздійсненнявиробничоголабораторногоконтролю.

Дляводозабірнихспоруд,розташованихнатериторіїоб’єктаусприятливихсанітарних,топографічнихтагідрогеологічних умовах,наякійнеможливе забруднення ґрунту та підземних вод, розмір першого поясу ЗСО допускається зменшувати,алевони повинні становитинеменшеніж15мта25 мвідповідно.

До захищених підземних вод відносяться води з напірних і безнапірнихводоноснихшарів,щомаютьумежахвсіхпоясівзонисуцільнуводонепроникнупокрівлю,якавиключаєможливістьмісцевогоживленнязрозміщених вищенедостатньо захищених водоносних шарів.

МежадругогопоясуЗСОпідземногоджерелаводопостачанняповиннавизначатись гідродинамічними розрахунками з урахуванням часу просуваннямікробного забруднення.

МежатретьогопоясуЗСОпідземногоджерелаводопостачаннявизначаєтьсярозрахунком,коливраховуєтьсячаспроходженняхімічногозабрудненняводидоводозабірноїспоруди,якийповиненбутибільшеприйнятоготермінуексплуатаціїводозабірноїспоруди,аленеменшеніж25років.

Для діючих водозаборів,навколо яких є невитриманий 1-ий пояс ЗСО,проектЗСОрозробляється спеціально.

Для діючих водозаборів централізованого питного водопостачання, які немаютьвстановленихзонсанітарноїохорони,їхпроектслідрозробитидодатково.

Організаціязонсанітарноїохоронинавколоджерелводопостачанняпередбачає розроблення проектів землеустрою щодо їх встановлення згідно звимогами чинного законодавства. Відповідно до статті 34 Закону України «Пропитнуводута питневодопостачання»,межізонсанітарноїохоронитапоясівособливогорежимувстановлюютьсяорганамимісцевогосамоврядування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, щореалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та у сферідержавного наглядуза дотриманнямсанітарногозаконодавства.

Проектзонсанітарноїохорониповиненпередбачатиосновнісанітарнізаходи стосовно призначення кожного поясу зон санітарної охорони з метоюусуненнятапопередженняможливостізабрудненняводиджерелцентралізованого водопостачаннятаводопровіднихспоруд.

Такимчином,уразівідсутності,натеперішнійчас,визначенихтаорганізованих, у відповідності до вимог чинного законодавства, зон санітарноїохорони для свердловини, власнику (балансоутримувачу) підземного джереланеобхіднозвернутисядоорганівмісцевогосамоврядування,провиділенняземельноїділянкитарозробкипроектуземлеустроющодовизначеннязонсанітарноїохорони.Післявинесеннявідповідногорозпорядженняпровиділення,зурахуваннямгенеральногопланунаселеногопункту,земельноїділянки, можна звертатися до проектної організації з приводу розробки проектузон санітарної охорони. Проектант здійснює розрахунки зон ЗСО, межі поясіввизначаютьна карті.

Основнівимогидоскладупроекту визначені ДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди». Розроблений проект необхіднопогодитивідповіднодовимогчинногозаконодавства,втомучислізцентральниморганомвиконавчоївлади,якийреалізуєполітикуусферідотримання санітарного законодавства.

Суб’єктигосподарювання,якіздійснюютьдіяльністьусферіпитноговодопостачання несуть відповідальність за порушення законодавства у сферіпитної води та питного водопостачання, в тому числі, за порушення режимуохорони, господарської чи іншої діяльності в зонах санітарної охорони джерелтаоб’єктівцентралізованого питноговодопостачання.

ВимогамиЗаконуУкраїни«Пропитнуводутапитневодопостачання»передбачено,щозабезпеченнядотриманнярежимупоясівособливого режиму санітарної охорони джерел та об’єктів централізованоговодопостачанняпокладається:

у межах першого поясу зон - на підприємства питного водопостачання абобалансоутримувачівсвердловин;

у межах другого та третього поясівзон - на місцеві органи виконавчоївлади, органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, а такожпідприємства,установи,організаціїтагромадян,якієвласникамиабокористувачамиземельнихділянок умежахцихзон.

Пам’ятайте! Один із чинників  якості  питної  води  є  дотримання  режиму санітарної  охорони  джерел  та  об’єктів  централізованого водопостачання.

                                                                                                       

 

Баштанське районне  управлінняГУ ДПСС

в  Миколаївській  області