Безпечність та гігієна кормів: державна реєстрація операторів ринку
З 19 січня 2020 року набрав чинності Закон України «Про безпечність та гігієну кормів», який було прийнято 21 грудня 2017 року. Цей Закон визначає правові та організаційні засади гарантування безпечності кормів під час їх виробництва, обігу та використання, зокрема встановлює вимоги щодо гігієни, маркування, пакування та представлення кормів, регулює відповідні суспільні відносини між операторами ринку та органами державної влади. При цьому кормом вважається будь-яка речовина або продукт, включаючи кормові добавки, перероблені, частково перероблені чи неперероблені, призначені для годування тварин.
Оператори ринку під час провадження своєї діяльності зобов’язані забезпечувати простежуваність кормів на всіх стадіях їх виробництва та обігу. Вони повинні бути здатні встановити інших операторів ринку, які постачають їм корми, матеріали, що контактують з кормами, а також допоміжні засоби для переробки за принципом «крок назад». Крім цього, оператори ринку повинні бути здатні встановити інших операторів ринку, яким вони постачають корми, матеріали, що контактують з кормами, а також допоміжні засоби для переробки за принципом «крок вперед». Для забезпечення простежуваності корми, що перебувають в обігу, повинні бути марковані відповідно до вимог законодавства про корми.
Експлуатаційний дозвіл видається Держпродспоживслужбою на потужність, що призначена для:
1) виробництва та/або обігу: поживних добавок; зоотехнічних добавок; технологічних добавок, таких як антиоксиданти (лише з максимальним встановленим вмістом); сенсорних добавок, таких як барвники (лише каротиноїди та ксантофіли); протеїнів, отриманих з мікроорганізмів, що належать до бактерій, дріжджів, водоростей та нижчих грибів, крім дріжджів, вирощених на субстратах тваринного чи рослинного походження; побічних продуктів від виробництва амінокислот шляхом ферментації;
2) виробництва та/або обігу преміксів, виготовлених з використанням: зоотехнічних добавок, таких як підсилювачі росту та інші зоотехнічні добавки, крім підсилювачів засвоюваності, стабілізаторів кишкової флори, речовин, які сприятливо впливають на навколишнє природне середовище; кокцидіостатиків та гістомоностатиків; поживних добавок, таких як вітаміни, провітаміни та речовини з встановленим хімічним складом зі схожою дією (лише вітаміни А та Д), суміші мікроелементів (лише мідь та селен);
3) виробництва з метою введення в обіг або виробництва лише для власного господарства кормових сумішей з використанням кормових добавок або преміксів, що містять: зоотехнічні добавки, такі як підсилювачі росту та інші зоотехнічні добавки, крім підсилювачів засвоюваності, стабілізаторів кишкової флори, речовин, які сприятливо впливають на навколишнє природне середовище; кокцидіостатики та гістомоностатики.
Оператор ринку зобов’язаний отримати експлуатаційний дозвіл на кожну окрему потужність, зазначену вище, до початку її експлуатації.
Для отримання експлуатаційного дозволу до територіального органу Держпродспоживслужби за місцем знаходження потужності подають заяву про видачу експлуатаційного дозволу, яка повинна містити найменування, ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, місцезнаходження або прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), місце проживання оператора ринку, назву (опис) потужності, її адресу, заплановані види діяльності та перелік кормових добавок, преміксів та кормових сумішей, які планується виробляти та/або обіг яких здійснювати на відповідній потужності, вид оператора ринку за класифікацією суб’єктів господарювання, визначеною Господарським кодексом України (суб’єкт мікро-, малого, середнього або великого підприємництва). Заява про видачу експлуатаційного дозволу має бути засвідчена підписом оператора ринку або уповноваженої ним особи.
Не пізніше 15 календарних днів з дня отримання територіальним органом Держпродспоживслужби заяви про видачу експлуатаційного дозволу державний ветеринарний інспектор проводить інспектування потужності, зазначеної в заяві, за результатами якого визначається відповідність потужності вимогам законодавства про корми.
Для отримання експлуатаційного дозволу не потребують інспектування потужності операторів ринку, які діють виключно як продавці та здійснюють лише реалізацію кормів без зберігання кормів на належних їм потужностях. Такі оператори ринку подають до Держпродспоживслужби декларацію про відповідність кормів, які вони планують реалізовувати, вимогам законодавства про корми. Форму такої декларації затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 06 травня 2019 року №241.
Видача експлуатаційного дозволу або прийняття рішення про відмову у видачі експлуатаційного дозволу здійснюється територіальним органом Держпродспоживслужби протягом 30 календарних днів із дня отримання ним заяви про видачу експлуатаційного дозволу. Такий дозвіл видається на необмежений строк, якщо за результатами інспектування встановлено, що потужність відповідає вимогам законодавства про корми.
Якщо за результатами інспектування встановлено, що потужність відповідає вимогам законодавства про корми лише щодо інфраструктури та обладнання, на таку потужність Держпродспоживслужба видає тимчасовий експлуатаційний дозвіл строком на три місяці. Якщо результати повторного інспектування потужності, проведеного протягом трьох місяців з дня видачі тимчасового дозволу, підтвердять відповідність потужності всім вимогам законодавства про корми, Держпродспоживслужба повинна видати на таку потужність експлуатаційний дозвіл на необмежений строк. Якщо результати такого інспектування свідчать про те, що оператор ринку усунув окремі невідповідності вимогам законодавства про корми, але потужність все ще не відповідає усім вимогам зазначеного законодавства, Держпродспоживслужба може продовжити строк дії тимчасового експлуатаційного дозволу до шести місяців.
Оператор ринку, який здійснив реконструкцію споруд та/або встановив нові виробничі лінії на потужності, на яку вже видано експлуатаційний дозвіл, та/або має намір здійснювати на такій потужності види діяльності, не передбачені експлуатаційним дозволом (якщо такі види діяльності потребують експлуатаційного дозволу), повинен не пізніше ніж за 15 календарних днів до відновлення експлуатації потужності звернутися до територіального органу Держпродспоживслужби із заявою про проведення позапланового інспектування потужності.
Протягом 15 календарних днів після отримання територіальним органом Держпродспоживслужби відповідної заяви оператора ринку державний ветеринарний інспектор проводить інспектування зазначених у такій заяві потужностей.
Оператор ринку має право використовувати відповідні потужності та/або здійснювати нові види діяльності на таких потужностях після отримання акта за результатами інспектування, що підтверджує відповідність цих потужностей та/або видів діяльності вимогам законодавства про корми.
За видачу експлуатаційного дозволу справляється адміністративний збір розміром 0,17 мінімальної заробітної плати за місяць. Видача експлуатаційного дозволу здійснюється після пред’явлення оператором ринку документа, що підтверджує сплату адміністративного збору за його видачу.
Одночасно з видачею експлуатаційного дозволу на потужність Держпродспоживслужба вносить відомості про таку потужність та відповідного оператора ринку до Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів. Порядок формування та ведення Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 06 травня 2019 року №241. Кожній потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, присвоюється реєстраційний номер.
Підставами для відмови у видачі експлуатаційного дозволу є:
1) відсутність у заяві про видачу експлуатаційного дозволу інформації, що вимагається;
2) виявлення у заяві про видачу експлуатаційного дозволу недостовірних відомостей;
3) невідповідність потужності вимогам законодавства про корми.
Відмова у видачі експлуатаційного дозволу з інших підстав забороняється. Рішення про відмову у видачі експлуатаційного дозволу повинно бути обґрунтованим з посиланням на вимоги законодавства про корми, яких не було дотримано оператором ринку. Рішення про відмову у видачі експлуатаційного дозволу може бути оскаржене до Мінекономіки або до адміністративного суду.
Оператор ринку, який має намір припинити використання потужності, на яку отримано експлуатаційний дозвіл, зобов’язаний звернутися до територіального органу Держпродспоживслужби із заявою про анулювання відповідного експлуатаційного дозволу не пізніше, ніж за п’ять робочих днів до припинення використання такої потужності за призначенням, передбаченим експлуатаційним дозволом.
Територіальний орган Держпродспоживслужби анулює експлуатаційний дозвіл за наявності однієї з таких підстав:
1) звернення оператора ринку із заявою про анулювання експлуатаційного дозволу;
2) ліквідація оператора ринку — юридичної особи;
3) припинення підприємницької діяльності оператора ринку — фізичної особи-підприємця.
Територіальний орган Держпродспоживслужби звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у вигляді анулювання експлуатаційного дозволу за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту наявності в заяві або інших документах, поданих для отримання експлуатаційного дозволу, недостовірної інформації;
2) закінчення одного року після виявлення невідповідності потужності вимогам законодавства про корми, якщо протягом цього строку оператор ринку не усунув зазначену невідповідність;
3) прийняття протягом року трьох або більше рішень (постанов) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу кормів на відповідній потужності, якщо вони не були визнані незаконними у встановленому законом порядку.
Державна реєстрація потужностей
Оператори ринку, які провадять діяльність, що не вимагає отримання експлуатаційного дозволу, зобов’язані повідомити Держпродспоживслужбу про потужності, які вони мають намір використовувати на будь-якій стадії виробництва та/або обігу кормів, з метою їх державної реєстрації. Державна реєстрація потужностей здійснюється територіальним органом Держпродспоживслужби шляхом внесення відповідної інформації до Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів на безоплатній основі. Кожній потужності у Державному реєстрі потужностей з виробництва та обігу кормів присвоюється реєстраційний номер. Держпродспоживслужба забезпечує відкритий та безоплатний доступ до відомостей про зареєстровані потужності, що містяться у Державному реєстрі потужностей з виробництва та обігу кормів, шляхом його оприлюднення на своєму офіційному вебсайті.
Для внесення потужності, що підлягає державній реєстрації, до Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів оператор ринку повідомляє про намір її використання шляхом подання заяви про державну реєстрацію потужності до територіального органу Держпродспоживслужби за місцезнаходженням цієї потужності не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку її роботи. У заяві про державну реєстрацію потужності зазначають: найменування, ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, місцезнаходження або прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), місце проживання оператора ринку, назва (опис) потужності, її адреса, заплановані види діяльності та перелік кормів, виробництво та/або обіг яких планується здійснювати, вид оператора ринку за класифікацією суб’єктів господарювання, визначеною Господарським кодексом України (суб’єкт мікро-, малого, середнього або великого підприємництва). Заява про державну реєстрацію потужності засвідчується підписом оператора ринку або уповноваженої ним особи, може подаватися в електронному або паперовому вигляді та підлягає реєстрації Держпродспоживслужбою в день її надходження.
Оператор ринку зобов’язаний повідомляти територіальний орган Держпродспоживслужби про будь-які зміни у своїй діяльності, що зумовлюють необхідність внесення змін до Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів, не пізніше 10 робочих днів після настання таких змін.
Державну реєстрацію потужності здійснюють протягом 10 календарних днів після отримання відповідної заяви оператора ринку. Копію рішення про державну реєстрацію потужності надають (надсилають) оператору ринку протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.
Підставами для відмови у державній реєстрації потужності є невідповідність заяви встановленій формі та/або надання неповної інформації у поданій заяві. Відмова у державній реєстрації потужностей з інших підстав забороняється.
Оператор ринку, який має намір припинити використання зареєстрованої потужності, зобов’язаний звернутися до територіального органу Держпродспоживслужби із заявою про скасування державної реєстрації потужності не пізніше ніж за 10 робочих днів до припинення використання такої потужності для виробництва та/або обігу кормів.
Територіальний орган Держпродспоживслужби скасовує державну реєстрацію потужності за наявності однієї з таких підстав:
1) звернення оператора ринку до Держпродспоживслужби із заявою про скасування державної реєстрації потужності;
2) ліквідація оператора ринку — юридичної особи;
3) припинення підприємницької діяльності оператора ринку — фізичної особи-підприємця.
Територіальний орган Держпродспоживслужби звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у вигляді скасування державної реєстрації потужності за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту наявності в заяві про державну реєстрацію потужності недостовірних відомостей;
2) закінчення одного року після виявлення Держпродспоживслужбою невідповідності потужності вимогам законодавства про корми, якщо протягом цього строку оператор ринку не усунув зазначену невідповідність;
3) прийняття протягом року трьох або більше рішень (постанов) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу кормів на відповідній потужності, якщо вони не були визнані незаконними у встановленому законом порядку.
Відомості про скасування державної реєстрації потужності вносяться Держпродспоживслужбою до Державного реєстру потужностей з виробництва та обігу кормів.