Організація та облаштування зон санітарної охорони джерел та об’єктівпитного водопостачання
Населення Баштанського району забезпечується водопостачанням за рахунок поверхневих та підземних вод (свердловини). За результатами аналізустану водопостачання на території району в якості джерел централізованого водопостачання населених пунктів використовуються свердловини (або артезіанські свердловини). Під час здійснення державного нагляду(контролю)суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері забезпечення населення питною водою,виявлено порушення вимог санітарного законодавства стосовно відсутності розроблених та погоджених проектів зон санітарної охорони(далі-ЗСО)джерел водопостачання.
Кожна свердловина є фактичними «воротами» до підземних вод, через якіможевідбуватисяїхзабруднення,якмікробіологічнимитакіхімічнимичинниками,щопризводитьдопогіршенняякостіпідземнихвод.Зметоюзабезпеченнясанітарно-епідеміологічноїбезпекитаохорониводозаборіввідвипадкового або навмисного забруднення джерел водопостачання (свердловин),незалежно від форм власності або відомчої підпорядкованості встановлюютьсяЗСО,длязабезпеченняособливогорежимуохоронивод,щопередбаченоЗаконом України «Про питну воду та питне водопостачання»( далі ЗУ «Про питну воду»),Воднимкодексом України,Земельним кодексомУкраїни.
ПравовийрежимвмежахЗСОвизначаєтьсяпостановоюКабінетуМіністрівУкраїнивід11.12.1998№ 2024,відповіднодостатті93ВодногокодексуУкраїни.
Керуючисьстаттею93ВодногокодексуУкраїни,межіЗСО воднихоб’єктіввстановлюютьсяорганамимісцевогосамоврядуванняна їхтериторіїзапогодженнямздержавнимиорганамиземельнихресурсів,територіальними органами Держпродспоживслужби, охорони навколишньогоприродного середовища,водногогосподарстватагеології.
Уразі розташування ЗСО на територіях двох і більше областей їх межівстановлюються Кабінетом Міністрів України за поданням МінрегіонутазапогодженнямДержпродспоживслужби,Мінекоенерго,Держгеокадастром,Держводагентством,Держгеонадрамитавідповіднимиорганамимісцевогосамоврядування.
Усі водозабори повинні мати обладнання для систематичного контролювідповідностіоб’ємуфактичноїподачіводипроектнійпотужностіводозаборутадозволина спеціальне водокористування.
Основна мета зон санітарної охорони – охорона джерела водопостачаннявідзабруднення.РозробкапроектузонсанітарноїохоронипроводитьсянаосновідіючихДержавнихбудівельнихнормУкраїни(ДБНВ.2.5-74:2013Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди.).
Вониорганізовуютьсявскладі3поясів:
- Іпояс(суворогорежиму),якийвключаєтериторіюрозташування водозабірних споруд, майданчиків всіх водопровідних споруд іводопідвідного каналу;
Другий і третій пояси (обмежень і спостережень), які включаютьтериторію,якапризначаєтьсядляохорониджерелводопостачаннявідзабруднення.
- ІІ пояс - зона обмежень, що охоплює територію, в межахякої може здійснюватись бактеріальне забруднення підземних вод;
- ІІІ пояс -зона спостережень на території, в межах якої може статисьхімічне забруднення підземних вод.
Дляводопровіднихспоруд,розташованихпозадругимпоясомЗСО,атакож для санітарної охорони водоводів передбачають санітарно-захисні смуги.УкожномузтрьохпоясівЗСО,атакожумежахсанітарно-захисноїсмуги,відповіднодоїхпризначення,слідвстановлюватиспеціальнийрежимтавизначатикомплексзаходів,спрямованихнанедопущенняпогіршенняякостіводи,відповіднодовимогДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди».
Проект зон санітарної охорони передбачає комплекс заходів, спрямованихдлязахистувідзабруднення всієїобластіживленняводоносногогоризонту.
Однак,першочерговийінайсуворішийкомплексохороннихзаходівнеобхіднийбезпосередньонаділянкахвикористанняпідземнихводдлягосподарсько-питноговодопостачання,оскількизабрудненняпоблизуводозабору може швидко вплинути на якість води, яка відбирається, порушитиумовиводозабезпеченняі викликатиінші небажані наслідки.
Згідно з вимогами розділу 15 «Зони санітарної охорони»ДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання.Зовнішнімережітаспоруди»,межіпершого поясу ЗСО підземних джерел водопостачання слід встановлювати відодиночноїводозабірноїспоруди(свердловина,шахтнийколодязь,каптажтощо),абовідкрайніхводозабірнихспоруд,розташованихугрупі,навідстані:длязахищенихводоноснихгоризонтів -30м; длянедостатньо захищених–50 м.
ТериторіяпершогопоясуЗСОповиннабутиспланованадлявідводуповерхневого стоку за її межі, озеленена, огороджена і забезпечена постійноюохороною. Оголовок свердловини повинен бути розташований в герметичномупавільйоні, який надійно захищає свердловину від зовнішнього забруднення тадоступу сторонніх осіб. В обов’язковому порядку свердловина повинна бутиобладнанаводозабірнимкраномдляможливоговідборуводизметоюздійсненнявиробничоголабораторногоконтролю.
Дляводозабірнихспоруд,розташованихнатериторіїоб’єктаусприятливихсанітарних,топографічнихтагідрогеологічних умовах,наякійнеможливе забруднення ґрунту та підземних вод, розмір першого поясу ЗСО допускається зменшувати,алевони повинні становитинеменшеніж15мта25 мвідповідно.
До захищених підземних вод відносяться води з напірних і безнапірнихводоноснихшарів,щомаютьумежахвсіхпоясівзонисуцільнуводонепроникнупокрівлю,якавиключаєможливістьмісцевогоживленнязрозміщених вищенедостатньо захищених водоносних шарів.
МежадругогопоясуЗСОпідземногоджерелаводопостачанняповиннавизначатись гідродинамічними розрахунками з урахуванням часу просуваннямікробного забруднення.
МежатретьогопоясуЗСОпідземногоджерелаводопостачаннявизначаєтьсярозрахунком,коливраховуєтьсячаспроходженняхімічногозабрудненняводидоводозабірноїспоруди,якийповиненбутибільшеприйнятоготермінуексплуатаціїводозабірноїспоруди,аленеменшеніж25років.
Для діючих водозаборів,навколо яких є невитриманий 1-ий пояс ЗСО,проектЗСОрозробляється спеціально.
Для діючих водозаборів централізованого питного водопостачання, які немаютьвстановленихзонсанітарноїохорони,їхпроектслідрозробитидодатково.
Організаціязонсанітарноїохоронинавколоджерелводопостачанняпередбачає розроблення проектів землеустрою щодо їх встановлення згідно звимогами чинного законодавства. Відповідно до статті 34 Закону України «Пропитнуводута питневодопостачання»,межізонсанітарноїохоронитапоясівособливогорежимувстановлюютьсяорганамимісцевогосамоврядування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, щореалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та у сферідержавного наглядуза дотриманнямсанітарногозаконодавства.
Проектзонсанітарноїохорониповиненпередбачатиосновнісанітарнізаходи стосовно призначення кожного поясу зон санітарної охорони з метоюусуненнятапопередженняможливостізабрудненняводиджерелцентралізованого водопостачаннятаводопровіднихспоруд.
Такимчином,уразівідсутності,натеперішнійчас,визначенихтаорганізованих, у відповідності до вимог чинного законодавства, зон санітарноїохорони для свердловини, власнику (балансоутримувачу) підземного джереланеобхіднозвернутисядоорганівмісцевогосамоврядування,провиділенняземельноїділянкитарозробкипроектуземлеустроющодовизначеннязонсанітарноїохорони.Післявинесеннявідповідногорозпорядженняпровиділення,зурахуваннямгенеральногопланунаселеногопункту,земельноїділянки, можна звертатися до проектної організації з приводу розробки проектузон санітарної охорони. Проектант здійснює розрахунки зон ЗСО, межі поясіввизначаютьна карті.
Основнівимогидоскладупроекту визначені ДБНВ.2.5-74:2013«Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди». Розроблений проект необхіднопогодитивідповіднодовимогчинногозаконодавства,втомучислізцентральниморганомвиконавчоївлади,якийреалізуєполітикуусферідотримання санітарного законодавства.
Суб’єктигосподарювання,якіздійснюютьдіяльністьусферіпитноговодопостачання несуть відповідальність за порушення законодавства у сферіпитної води та питного водопостачання, в тому числі, за порушення режимуохорони, господарської чи іншої діяльності в зонах санітарної охорони джерелтаоб’єктівцентралізованого питноговодопостачання.
ВимогамиЗаконуУкраїни«Пропитнуводутапитневодопостачання»передбачено,щозабезпеченнядотриманнярежимупоясівособливого режиму санітарної охорони джерел та об’єктів централізованоговодопостачанняпокладається:
у межах першого поясу зон - на підприємства питного водопостачання абобалансоутримувачівсвердловин;
у межах другого та третього поясівзон - на місцеві органи виконавчоївлади, органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, а такожпідприємства,установи,організаціїтагромадян,якієвласникамиабокористувачамиземельнихділянок умежахцихзон.
Пам’ятайте! Один із чинників якості питної води є дотримання режиму санітарної охорони джерел та об’єктів централізованого водопостачання.
Баштанське районне управлінняГУ ДПСС
в Миколаївській області