ТОП-10 новацій при передачі в оренду комунального майна ( + презентації
23-24 січня у м.Чернівці відбулось засідання Секції АМУ з питань комунального майна. Захід проводився в рамках Проєкту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує АМУ. Читати більше про роботу першогоі другого дня Секції.
Під час засідання радник голови Фонду державного майна України, який є одночасно головою Постійно діючої комісії з питань комунальної власності Київської міської ради,Леонід Антонєнко презентував головні новації Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-ІХ від 03.10.2019 р.? (Л.Антонєнко був співрозробником основних положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-ІХ від 03.10.2019 р. та проєкту постанови Кабміну, якою пропонується затвердити Порядок передачі державного та комунального майна)
Топ-10 новацій Закону України «Про оренду державного та комунального майна»:
1. З’являється єдина загальнонаціональна система інформації про вакантне майно, належне державі і громадам.
2. Орендодавець (чи будь хто інший) не отримує інформацію про осіб, які стають бажаючими прийняти участь у аукціоні та отримати майно.
3. Змінюються цільове призначення і додаткові умови: скасовуються цільові призначення для усіх типів майна, окрім освітнього, медичного, культурного, спортивного і майна, в якому розміщені держустанови. Встановлюється вичерпний перелік додаткових умов і документів, які можна вимагати для підтвердження вимог.
4. Змінюється процедура допуску до участі в конкурсі. Скасовується попередня кваліфікація, документи оцінюються лише після конкурсу, забороняється вимагати інші документи, окрім витягу із реєстру про бенефіціарних власників.
5. Змінюється визначення стартової ціни:
- зберігається лише для оренди без конкурсу (без аукціону);
- балансоутримувачі зобов’язані самостійно переоцінити об’єкт, якщо він амортизований;
- в решті випадків – стартова ціна без оцінки;
- інновативні механізми спонукають учасників до подачі найбільш наближеної до ринкової ціни ще до початку аукціону;
6. Змінено величину гарантійного платежу (2 місяці від стартової ціни, яка обраховується від балансової вартості), але натомість запроваджені авансовий платіж (2 місяці) і забезпечувальний депозит (2 місяці), які сплачують перед укладанням договору. Депозит повертається лише після закінчення договору.
7. Змінюється порядок продовження договорів:
- усі договори продовжуються автоматично;
- друге продовження виключно через аукціон;
- орендар має переважне право на продовження і право на компенсацію витрат на поліпшення об'єкту оренди за рахунок переможця аукціону;
- конкуренти чинного орендаря сплачують потрійний розмір авансового платежу (6 місяців).
8. Невід’ємні поліпшення з подальшим викупом без конкурсу. Тобто невід’ємні поліпшення не даватимуть права на викуп та будівельна експертиза і звіт оцінювача замість аудиторського висновку.
9. Міняється строк оренди, який стає 5 років без нотаріального посвідчення, якщо такий договір укладено на Прозорро. Чинні договори орендарі можуть переоформити існуючі короткострокові на 5-річні за умови нотаризації.
10. Порядок зміни умов договору за новими правилами:
- зменшення орендної плати не допускається;
- зміна цільового призначення не допускається у більшості випадків;
- зміна площі допускається у окремих випадках;
- заміна сторони не допускається.
Спільно з представником Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та працівником ДП «Прозорро.Продажі», Владиславом Уривським учасники розглянули порядок реєстрації на електронних сервісах, укладання договорів, роботу та покрокову інструкцію проведення аукціонів на електронних торгових системах (ЕТС). Протягом засідання Секції визначали проблематику та шляхи вирішення до застосування електронних сервісів.
З експертом Головного управління Директорату охорони культурної спадщини Міністерства культури, молоді і спорту, Вікторією Іваненко на Секції розглянули пропозиції до 4-го додатку Порядку, яким визначаються особливості передачі в довгострокову пільгову оренду занедбаних пам’яток культурної спадщини. Експерт розповіла про основні аспекти укладання охоронних договорів, яку роль вони відіграють під час використання таких об’єктів у комерційних та інших цілях.
На завершення засідання аналітик АМУ Тетяна Медвецька визначила основні завдання на найближчий час роботи для ОМС після прийняття зазначеного Порядку.